rettigheder som forbruger

Dine rettigheder som forbruger

Du ved vel at du som forbruger har en del forpligtelser, men også mange rettigheder når det gælder handel?! Faktum er at der allerede på 1200 tallet fandtes regler i Danmark, som minder om dagens reklamationsret. 


Den lov som er til for dig og som skal beskytte dig mod svindlere i forretningsverdenen, er den såkaldte købelov. Sæt dig gerne ind i den! Det er ikke nær så besværligt som det lyder, men er noget du hurtigt at kan få glæde og nytte af i fremtiden.


Internethandel, postordre- og telefonsalg reguleres i lovgivningen om fjernsalg og hjemmesalg. Loven gælder også når du køber noget af en sælger som kommer til din dør. Køber du noget på internettet, så styres det desuden af e-handelsloven. 


Det her er vigtigt at kende til

Nu for tiden er det desværre mere en regel end en undtagelse at butikkerne kun giver dig et (1) års garanti på produkterne. Nogle gange kan producenterne selv tilbyde en længere garanti, men ofte havner det i disse tilfælde i skødet på os forbrugere, selv at tage kontakt til producenten. Det er ikke altid så let – og det er ikke altid at det foregår på dansk.  


Husk dog på at uanset hvad butikken siger, har du som kunde altid retten til at reklamere over et produkt i 3 år. Dette ifølge købelovens reklamationsret. For at en fejl skal være dækket af reklamationsretten, skal den have været til stede allerede da du fik varen. 


Ved en reklamation er det også forbrugeren der skal påvise og sandsynliggøre at fejlen har været til stede i produktet fra begyndelsen. Det handler altså lidt om hvor godt du kan forklare eller til og med bevise, at fejlen ikke er noget som du selv har været skyld i, men noget som med størst sandsynlighed har været der hele tiden. 


Ud over købeloven

Der findes også andre gode hjemmesider på nettet som er ”på din side”, hvilket kan være ret praktisk at kende til. Jo mere du ved, desto mindre er chancen for at blive snydt. Vil du f.eks. checke op på en virksomhed, som du planlæger at handle med? Sørg for at opfylde deres betingelser og følg de anbefalinger som ARN deler ud. 


Men hvad gør man så, hvis man alligevel bliver snydt eller føler sig dårligt behandlet af en virksomhed, som ikke er interesseret i at høre på dig? Jo først og fremmest kan du kontakte den forbrugervejleder der findes i din kommune.